En liten bit av BIT
Lurer du på hva kommunen skal gjøre med det gamle Sentralbadet? Har du også lurt på hva det er for en installasjon som har stått på HF-biblioteket i høst? Kanskje du har lurt på hva BIT Teatergarasjen er, som stadig dukker opp med oppsiktsvekkende arrangementer på Facebook? De tre henger tett sammen.
BIT står for Bergen Internasjonale Teater. Selv beskriver de seg som co-produsenter og presentører av norsk og internasjonal scenekunst. Dette innebærer scenekunst på tvers av ulike sjangre, deriblant dans, teater og performance, inkludert tilrettelegging av relevant diskursprogram. Hvert år arrangerer de festival for teater og dans. Studvest har fått omvisning i utstillingen på biblioteket, og vært med på danseforestillingen «Undersang» under festivalen Oktoberdans.
På utstilling
Vi møter Laurie Lax, produsent for Prøverommet, og kurator Ingrid Ellestad, ved utstillingen på HF-biblioteket.
Lax har satt opp utstillingen i samarbeid med andre fra BIT. Hun forteller at BIT startet i 1983, da tre teatervitenskap-studenter ved Universitetet i Bergen (UiB) avbrøt studiene sine for å utvide Bergens teater-tilbud, og som skapte det som er blitt en viktig institusjon i kulturbergen. En av de tidligere studentene, Sven Åge Birkeland, ble teatersjef, forteller Lax.
– Han skal ha fått ideen om å studere teater ved å lese tegneserien Fantomet. Han tenkte: «Jeg skal studere teater» etter å ha lest det, sier Lax mens hun gestikulerer mot tegneserien i monteren.
Hun understreker at det er tatt med som for å vise at man kan nå langt, selv om man ikke har toppkarakter.
– Og her ser du karakteren hans fra teatervitenskap fra 1983. Den fikk ikke toppkarakter, men er fortsatt ganske bra.
Hvorfor denne utstillingen akkurat her, akkurat nå? Det er det tre grunner for, mener Lax.
BITs arkiver ble flyttet til spesialsamlingene på universitetsbiblioteket. Dette sammenfalt med at to doktorgradsstipendiater ved instituttet forsker på BIT og BITs historie. Det er også en markering av institusjonens 40-års jubileum.
– Forespørselen satte i gang en flytting av arkivet vårt fra BIT-arkivet til biblioteket, for å gjøre det mer tilgjengelig for studenter og ansatte, forteller Lax videre.
Utstillingen består blant annet av festivalprogram, bøker, tidsskrifter, rekvisitter, plakater, videoutklipp og kostymer. Boken «Den flygtigste av alle kunstarter», utgitt ut i forbindelse med jubileet, og er også å finne i utstillingen.
For studenter?
Utstillingen gir et innblikk i alt av BITs aktivitet gjennom årene samlet på ett sted. Lax og Ellestad håper at studentene har fått utforsket utstillingen.
– Arrangementene i utstillingen har vært en mulighet til å få et glimt av den eksperimentelle plattformen som finnes i Bergen. Teater, dans og scenekunst skjer faktisk i Bergen, og det har skjedd i 40 år, enten inne i teatrene eller ute i skogen, sier Ellestad.
Videre påpeker Ellestad at de samarbeider med teatervitenskap ved UiB, men at BIT også er relevant for andre studenter, også i humanistiske fag.
– Om ikke fra et kunstnerisk synspunkt, kan det være interessant fra et tematisk synspunkt.
Hun forteller om digital kultur, avkolonisering og skeive og feministiske perspektiver i historie og antropologi, som forekommer som temaer i humanistiske fag og på BIT.
Lax har erfart at studentene kan være litt sjenerte.
– Vi håper utstillingen og arrangementene inviterer studentene til å se hva som foregår i byen.
Oktoberdans
Oktoberdans er, om det ikke var åpenbart, en dansefestival som arrangeres i oktober annethvert år. Om navnet på festivalen kanskje ikke er så kreativt, samler likevel festivalen noen av de mest progressive aktørene fra dansefeltet verden over.
Under årets festival fikk Studvest overvære «Undersang» av Harald Behaire i Kanadaskogen. I fullt regntøy møter vi kuratorene Karoline Skurseth og Ellestad, som tar bussen ut med publikum. Ved kanten av skogen ønskes vi velkommen, og deretter oppfordres vi til å gå 30 minutter i stillhet, til skogholtet hvor forestillingen skal skje.
Ellestad forteller:
– Det er et veldig godt eksempel på en BIT-aktivitet; det kan skje utendørs eller innendørs. Selv om dette stykket er ganske spektakulært i seg selv, undersøkte man mye i forkant for å finne skogen, for så å finne det perfekte stedet i skogen.
Studvest kan stille seg bak Ellestads beskrivelse av Undersang som en spektakulær forestilling. Uten å forsøke oss på noen anmeldelse kan vi si at dette var en unik opplevelse i regi av BIT. Midt i skogen, omgitt av tåke og dryppende trær, benket rundt 30 publikummere seg for en intens og fascinerende danseforestilling. Den halvannen timers lange forestillingen foregikk nesten utelukkende akkompagnert av lyder fra danserne selv.
Koreograf og danser, Harald Behaire står bak forestillingen. Fordi kunsteneren tidligere var basert i Bergen, hadde BIT allerede god kjennskap til ham. Slik er det ikke alltid.
– Når vi jobber med noen kunstnere, vet vi ikke hva det kommer til å bli, så det handler mye om tillit og risikotaking, som er en viktig del av prosessen.
Flytter inn på Sentralbadet
BIT flytter inn i nye lokaler i Sentralbadet i 2026. Bergen kommune renoverer bygget, hvor også Carte Blanche, Norges nasjonale kompani for samtidsdans, skal flytte inn. Lax og Ellestad forestiller seg et offentlig rom for alle, som kan invitere til å ta del i BITs virksomhet. Kanskje blir BIT mer synlig og tilgjengelig for offentligheten med sitt eget tilholdssted og scene.
– Med potensiale for mer aktivitet, mer produksjon, flere publikummøter og mer som et knutepunkt, også for studenter. Vi håper studenten kan bruke dette rommet som et levende rom, kanskje spise lunsj der, som et åpent rom hvor man kan delta på workshop, en samtale, eller se en forestilling.
I Bergen som skal være en kulturby, men hvor kunst og kultur stadig nedprioriteres og dermed gjøres mindre attraktiv for kunstnere og kulturmennesker, kan dette være et lys i mørket.