Drømmer stort med små midler
Som leder for Bergen student-TV må Jonas Leidland Høiby (23) manøvrere i en mediehverdag som blir stadig mer klikkdrevet – samtidig som budsjettene stadig strammes inn.
Dypt nede i kjelleren under SV-fakultetet ligger TV-studioet til Bergen student-TV – bedre kjent som BSTV. To kraftige lamper lyser opp et lite sofaområde, mens teknisk utstyr er spredt utover bordet. Ved siden av ruver en stor greenscreen-skjerm, selve kjernen i studentkanalens hovedkvarter.
Bergen Student-TV er et relativt ungt studentmedium i Bergen, etablert i 2003. Til tross for sin korte historie har organisasjonen allerede fostret frem profilerte TV-personligheter som Christian Mikkelsen og Maria Stavang. Organisasjonen vil gi et lavterskel tilbud til studenter om å skape TV-innhold som distribueres på egen nettside og diverse sosiale medium.
Jonas Leidland Høiby (23) er ansvarlig redaktør i BSTV for andre år på rad. Motivasjonen er eget ønske om å jobbe i mediebransjen, samt en kjærlighet for organisasjonen:
– Det å hjelpe BSTV og se at det går framover, det gir meg mye.
Erfaring slår teori
Ved siden av ledervervet skriver han også master i medier og kommunikasjon på Universitetet i Bergen. Høiby skryter av studiet, men mener at erfaringen fra BSTV kan være vel så nyttig, om ikke nyttigere.
– Medier og kommunikasjon er et bra studie, men det er ikke så veldig praktisk. Så for meg handler det mest om å bare ha en utdanning. Det er klart at dette vervet har gitt meg verdifull erfaring jeg kan ta med meg videre i arbeidslivet.
Å være fulltidsstudent samtidig som man leder en studentorganisasjon er ikke lett. Når tiden ikke strekker til, setter Høiby BSTV først. Da han stilte som redaktør for andre gang, var han til og med villig til å utsette masteren om nødvendig. Mandager er han i «BSTV-sonen»:
– Jeg klarer ikke gjøre noe på skolen på mandager. Vervet tar jo litt tid, særlig når jeg har en annen jobb på siden også. Nå gleder jeg meg bare til å bli ferdig med studiet.
Kjemper for høyere budsjett
Alle studentmediene i Bergen er avhengig av støtte fra Velferdstinget Vest. Mediepotten er på 1 915.000 kroner, hvor BSTV fikk utdelt 90.000 kroner for 2025. Det tilsvarer 4.7 prosent av tilskuddet til studentmediene.
Høiby tror støtte-forskjellene henger sammen med at BSTV er mindre etablert, og har holdt på i kortere tid enn både avisen og radioen. Han mener likevel BSTV trenger mer for å kunne stimulere til faglig utvikling og heve det journalistiske nivået. Videre påpeker han at det ikke er engasjement eller kompetanse fra de frivillige det står på:
– Jeg tror at mange kommer inn med en visjon om hvordan første sak skal være, og så ser man at det blir litt for ambisiøst, nesten bare på grunn av utstyret. Vi har jo dyktige folk som setter ned mye tid, og folk blir veldig flinke, men utstyret er ikke det beste.
Han mener at både kameraene og lysene er utdaterte, hvilket gjør det vanskelig å få det profesjonelle preget på produksjonene de ønsker.
I fjor søkte BSTV om tilnærmet det samme tilskuddet de andre Bergensstudentmediene får, men da ble søknaden omtalt som «useriøs». I år søker de om langt mindre, men de vil likevel fortsette å kjempe for et høyere budsjett.
– Vi utdanner de neste kamerafolkene og de neste reporterne, og da trenger vi skikkelig utstyr.
Vil gjøre BSTV mer tabloide
En annen utfordring som både BSTV og journalistikken generelt står overfor, er utviklingen mot stadig kortere videoinnhold – en slags «tiktokifisering» av journalistikken. For å nå ut til unge seere med stadig kortere oppmerksomhetsspenn, må innholdet kuttes ned og engasjere umiddelbart. Høiby er ikke spesielt begeistret for denne utviklingen, men vil nødig klamre seg fast til fortiden:
– Det er dessverre sånn at hvis man kommer på TikTok og ser en fullskjerm-video så er sjansen for at man blar videre mye større. Alt skal gå fort. Jeg og mange andre opplever dette som dumt. Samtidig er det sånn folk vil ha det, og da må vi stille oss om etter det.
Selv om han tror journalistikken som helhet taper på utviklingen mot mer kortformat, tror han formatet gjør det lettere å skape mer engasjement for student-TV, fordi de ikke har de samme ressursene til å gå i dybden slik som de større mediehusene uansett:
– Nå kan vi være litt mer tabloide. Jeg tror vi vinner på det, egentlig. Jeg håper at vi kan være enda mer tabloide.
Kverner om natten
Om natten kan Høiby ligge våken og tenke på saksideer og hvilke kjendiser de kan intervjue.
– BSTV legger jeg aldri helt fra meg, på godt og vondt. Det er jævlig kjekt å ha noe jeg brenner for på den måten, men det kunne vært digg å klare å koble helt av. Hver gang samboeren min ser på meg og spør meg hva jeg tenker på, så sier jeg: «Ja, det er bare noe BSTV-greier».
Redaktøren synes noe av det kule med vervet er risikoen som følger med:
– Det er litt i min stillingsbeskrivelse at hvis det er noe som går galt, så er det jeg som tar støyten. Det er noe av det jeg synes er spennende med jobben, at jeg kanskje må ta en støyt. Det er i så fall jævlig kult å få prøve det.
Han anbefaler varmt BSTV til studenter som ønsker seg inn i mediebransjen. Mange i tv-bransjen har bakgrunn fra student-TV, forteller han, og mener erfaringen er verdifull.
– Plutselig kjenner du noen fra student-TV som har fått jobb i bransjen. Da blir terskelen for å ta kontakt mye lavere. Det er en veldig god vei inn i medieverdenen.