Aktuell, morsom og litt på kanten
Nivået er imponerende høyt, og selv kostymene er vanskelig å ikke legge merke til.
Etter to år var nok en gang denne anmelderen på plass i Aulaen på Norges Handelshøyskole (NHH) for å synse om årets Uke-revy, til tross for svært svakt personlig kunnskapsgrunnlag på både kritiker og revy-feltet.
Dette er et definitivt høydepunkt
Maria Mjaavatn Haug
Årets Uke-revy bærer navnet «Rabalder», og har i år, i motsetning til revyen i 2022, en veldig tydelig rød tråd. Revyen, regissert av Stijn van Oorschot og Peter Syse, følger Bergens prosess med å bli en uavhengig stat, som man ofte kan få inntrykk av at hadde vært en vinn-vinn-situasjon for Bergen og landet for øvrig.
Kort fortalt er temaet for revyen alt som har med Bergen å gjøre. Dette burde være et gjennomførbart konsept, og muligens i overkant enkelt. Likevel er det flott at en revy kan romme mye forskjellig, noe denne revyen virkelig gjør.
Som i de fleste revyer hadde også årets utgave av Uke-revyen høydepunkter med noen tilhørende lavpunkter. Alt som kommer opp må også komme ned, eller noe sånt. Men det skal sies at revyen for det meste omgår Newtons lov, det er ikke mange nedturer her.
Likevel holder gjengen i Uken et overraskende høyt nivå gjennom hele forestillingen.
Spesielt én av de mange flinke skuespillerne imponerer. Når Jonatan Husøy kommer på scenen vet publikum at minuttene som kommer blir gode.
I sin første sketsj tar han for seg den mørke og godt skjulte hemmeligheten til de tilsynelatende uskyldige guttene i Bergens mange kjære, og absolutt aldri plagsomme, buekorps. Dette er et definitivt høydepunkt og man kan mildt sagt si at denne Uke-revy-veteranen spiller intenst.
Like etter imponerer både Husøy og andre når gutt står anklaget i retten for lite oppfulgte meldinger sendt til jente i nattetimenes tåke.
Louise Røiri gjør en veldig god figur i rollen som Bergens byrådsleder, Christine Meyer, gjennom hele revyen. Lite slår en god etterligning av tiltaksløse politikere.
Den samme effekten oppstår i et annet høydepunkt når Jonas Gahr Støre igjen må forsvare Ingvild Kjerkol på pressekonferanse etter å ha blitt avslørt for tekstlikheter.
Under mange andre stunder i løpet av forestillingen var denne anmelderen takknemlig for at revysjangeren lever. Sketsjer om smertefulle matpriser, de ubrukte krydderne på hylla, ansatte i Bergen stat, og uforutsigbart Bergens-vær gir alle antydelser til latterkrampe blant publikum.
Israel-Palestina-konflikten som skildres gjennom lekeplassen i barnehagen er akkurat slik en revy-sketsj skal være. Aktuell, morsom og litt på kanten.
Mellom latterkulene finnes noen små skuffelser. Innslag om Bergen Rotary Klubb, stigespill på hytta, og beskrivende ord som ikke er greit å bruke lenger treffer ikke helt, til tross for at de virker nøye gjennomtenkt og for så vidt også er godt gjennomført.
Spesielt nummeret om ChatGPT føles unødvendig. Humor på bekostning av ChatGPT fikk nok de fleste overdose av under talene i julebordsesongen 2023.
Men for all del, nivået er imponerende høyt. Når de fleste sketsjene treffer såpass godt som de gjør blir fallhøyden stor og forventningene til neste nummer øker betraktelig. Alle sketsjene virker godt gjennomarbeidet, og ingenting har blitt overlatt til tilfeldighetene.
Bandet og danserne får masse rom til å vise seg frem, og dette løfter hele revyen mange hakk. Vokalistene er skikkelig flinke, men de blir til tross for dette gjemt bort i et hjørne hvor man ikke kan se dem.
I tillegg fortjener kostymeansvarlig litt ekstra kjærlighet. Det er ikke ofte kostymene er noe man legger spesielt merke til i en revy, hvor det er mye rart som skjer, men i dette tilfellet var de ofte iøynefallende. Kudos!
Alt i alt er dette en ganske fortreffelig revy, og Uke-gjengen hever standarden fra 2022. Kravene høynes med økende erfaring og «Rabalder» vurderes derfor til en solid B.
Karakter: (Sterk) B